Welke online marketingmiddelen bestaan er?
Veel ondernemers weten dat je je geld maar één keer kunt uitgeven. Maar welk marketingmiddel is dan geschikt voor jou en wat is het beste middel voor jou? Om daar achter te komen, is het goed om alle marketingmiddelen eens goed te bekijken.
Online vindbaarheid vergrote met SEO
SEO, Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website voor de gratis zoekresultaten in Google. Het is de bedoeling om zo hoog mogelijk geplaatst te worden. SEO vereist de nodige kennis en een lange adem. Je hebt deze posities in Google niet zomaar. Het heeft met vele factoren te maken en die heb je als leek zeker niet zomaar onder de knie. SEO is een investering voor de lange termijn, maar waar je wel langdurig voordelen aan houd.
SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. Het alternatief op SEO. Je betaalt voor advertenties bovenin Google, Yahoo of Bing. Hiermee haal je snel verkeer binnen en je kunt zeker met de juiste strategie snel resultaat behalen. Het is mogelijk om een doelgroep in te stellen, zodat je ook de juiste mensen bereikt voor jouw product/dienst.
E-mailmarketing
E-mail wordt ingezet om klanten te behouden, maar ook leads op te volgen. Het is een effectief marketingmiddel, dat ook relatief goedkoop in te zetten is. Met software zoals MailChimp kun je ook de resultaten van de nieuwsbrief meten. Zo kun je ook de resultaten van de nieuwsbrief verbeteren door de nieuwsbrief te optimaliseren.
Social media marketing
Wanneer jouw doelgroep veel tijd besteed op social media, is het slim om jouw marketing activiteiten hierop ook in te stellen. Vrijwel iedereen heeft een social media account, maar niet elke doelgroep zit op elk social media kanaal. Bedenk dus goed op welke kanalen je wilt gaan. Social media marketing is met name geschikt voor interactie met jouw leads/klanten. Je kunt hier communiceren en zij kunnen vragen aan jou stellen. Daarnaast helpt het met merkbekendheid en kan het ook leiden tot websiteverkeer.
Marketplaces
Naast SEO, SEA en social media kun je ook richten op marketplaces. Een marketplace is een e-commerce platform waar je als ondernemer tegen een kleine vergoeding jouw producten aan biedt. Welbekende hiervan zijn Bol.com en Amazon. Je lift dus mee op het succes van deze aanbieders.
Affliate marketing
Bij deze vorm van marketing wordt er betaald voor een geleverde prestatie. Namelijk een verkoop, inschrijving bij een nieuwsbrief of bijvoorbeeld een informatie aanvraag. Je betaalt de affiliate pas als wanneer een bezoeker één van deze acties onderneemt. Met name bloggers zijn een populaire keuze. Bloggers durven erop te vertrouwen dat hun publiek makkelijk toehapt op de content.
Zoveel mogelijkheden, maar welke kies je?
Er zijn veel marketing mogelijkheden. Het is soms lastig om te kiezen, maar kies vooral vanuit het doel wat je voor ogen hebt. Wil je graag een langdurig effect? Dan is SEO een goed idee. Wil je juist nu conversie? Dan kun je beter voor SEA gaan. Ga je voor interactie of juist onderhoud van klantcontact. Wat je ook kiest, elk marketingmiddel heeft zo zijn voordelen. Kies dus bewust.