Online platform ontwikkelen? Lees alle do’s en dont’s!
Wil je een online platform ontwikkelen? Dan ga je een leuke en spannende tijd tegemoet. Vol met kleine en grote successen, pittige uitdagingen en een hoop frustratie momenten. Maar als je eenmaal een platform hebt staan dat succesvol is, kun je er vreselijk trots op zijn. En natuurlijk ook flink geld mee verdienen! Er zijn al een groot aantal succesverhalen waar je een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Denk aan platformen, zoals Marktplaats, UberEats en Thuisbezorgd.nl. Maar tijdens het ontwikkelen zijn er dingen die je wel of juist niet moet doen. En die bespreken we in onze blog!
Een online platform ontwikkelen voor een goede user experience is de sleutel tot succes!
Een online platform bestaat uit een back- en frontend en de focus ligt vaak meer op het backend. Terwijl juist het backend het belangrijkste is. Ook dat is niet helemaal waar, want het backend moet goed functioneren en gebruiksvriendelijk zijn. Alleen dan kan het ook geld opleveren! Bij een online platform ontwikkelen moet je jezelf in de gebruiker verplaatsen. Wat zijn de behoeftes en tegen welke uitdagingen lopen ze aan. Nog beter, je kunt het beste inventariseren waar gebruikers naar op zoek zijn! Zo weet je zeker dat je een goed en stabiel online platform bouwt dat ook graag gebruikt wordt.
Online platform ontwikkelen? Blijf investeren!
Een online platform is nooit af. Dat is nu eenmaal een feit en daar moet je ook vrede mee hebben. Een platform moet je blijven ontwikkelen. Ook als het al live staat en in gebruik is genomen. Je moet blijven investeren in verbeteringen en innovaties. Zodat je de gebruikers ook kunt blijven faciliteren. Dat is ook de enige manier om een platform in leven te houden. Overigens moet je bij een online platform ontwikkelen niet alleen geld, maar ook tijd en energie investeren! Wees hier dus op voorbereidt.
Deel het op
Het is logisch dat je vanuit een merk of een bestaand bedrijf een online platform ontwikkelt, maar het is belangrijk om het goed gescheiden te houden. Zodat eventueel een minder goed succesverhaal geen invloed heeft op de goede reputatie die je hebt opgebouwd. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld UberEats. Dat valt onder de organisatie Uber, maar het is voor het gezicht een andere entiteit. Een label dat onder een bestaand merk is gehangen. Zou UberEats minder succesvol zijn heeft dat veel minder effect op de business die in de andere takken van sport wordt gedaan.
Schreeuw van de daken dat het online platform er is
Naast de forse investeringen in het online platform ontwikkelen, moet je ook investeren in marketing. Je moet natuurlijk van de daken schreeuwen dat het online platform er is en gebruikt kan worden. Houdt er ook rekening mee dat je in het begin meer moet investeren dan wanneer het platform goed gebruikt wordt. Maar je moet blijven werken aan je naamsbekendheid. Dat is nu eenmaal een feit. Je kunt dus ook het beste in het budgetteren van het project rekening houden met deze kosten. Kom je in de knel? Schuif bepaalde ontwikkelingen dan door naar een later moment, zodat je wel budget hebt om te kunnen adverteren.